jueves, 17 de marzo de 2011

Mezi proudy - návrat do středověkých stř. Čech

MEZI PROUDY je první veliký, třídílný Jiráskův román z českých dějin. Jest první dobou svého vzniku. Napsán v letech 1887-1888.
Já jsem z místní knihovny Velvyslanectví stačil přečísti - v úhledné, časem zašlé vazbě - díl první, „Dvojí dvůr“, začínám teď díl druhý, to už syn Ohnivcův vyroste, na prvních stranách jsou popsána zvěrstva páchána v Židovské čtvrti, zkrátka pogrom. Uvidíme jak to bude pokračovat dál, ale čte se to výborně...
První kniha mne nadchla, učarovala mi Jiráskova znamenitá obratnost ve vyjadřování, značná historická přesnost, ale i představivost a celková zdatnost ve psaní rozsáhlého románu. Kolik obrazů staré Prahy i lesů křivoklátských vyvstanulo za dobu četby přede mnou, jak jen jsem se těšíval na další večer, kdy si budu moci knihu otevřít a ve čtení pokračovat.
Pane Jirásku, vzdávám holt. To jak s vámi hromadně nakládali a vykládali Vás komunisté, zda to bylo špatně nebo dobře, to je jiná story.

Čtete se výborně a národní hrdost v člověku probouzíte, to je holej fakt.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario